środa, 7 stycznia 2015

Tarta z konfiturą cebulową i ziemniakami

Jakiś czas temu zdecydowałam się na przygotowanie mojej pierwszej w życiu konfitury cebulowej. Posłużyłam się do tego przepisem ze strony www.fork-and-co.blogspot.com, gdzie odsyłam wszystkich zainteresowanych. A że akurat w domu było porto, to przepis sprawdził się idealnie. Sam smak mi pasuje ale miałam mały problem do czego jej użyć. Pierwszy raz została wypróbowana podczas świątecznego obiadu. Później sprawdziła się jako składnik kanapki zapiekanej z cheddarem i pieczarkami. Natomiast trzeci raz zagościła w tarcie z ziemniakami i cheddarem. Przygotowałam ją tym razem w małej formie jednak składniki podam na dużą, ponieważ będzie to pewnie dla wielu osób wygodniejsze. Jako dodatek do tarty przygotowałam „papkę” jabłkową.

Składniki:
- 3 duże ziemniaki
- 250g mąki pszennej + odrobina do podsypania
- 125g + łyżka zimnego masła i odrobina do natłuszczenia formy
- 3 jajka + 1 żółtko
- woda
- 6 łyżek konfitury cebulowej (można również przygotować podsmażoną na maśle cebulę, dusimy ok. 30 min z tymiankiem i winem)
- 2 małe jabłka
- kawałek sera cheddar
- pieprz, sól, 2 łyżki cukru i gałka muszkatołowa
- 3 łyżki jogurtu greckiego (lub śmietany)
- ¾ szklanki białego wytrawnego wina
- skórka otarta z połówki cytryny
- łyżeczka mąki ziemniaczanej
- kilka gałązek świeżego tymianku

Przygotowanie:
Najpierw przygotowujemy ciasto. Do miski wsypujemy mąkę i pokrojone w kawałeczki masło. Całość rozdrabniamy palcami na wiórki. Dodajemy szczyptę soli. W osobnej miseczce roztrzepujemy jedno jajko i dodajemy do mąki z masłem. Ugniatamy ciasto. Dolewamy wodę i zagniatamy aż do wykorzystania całej mąki z miski i uzyskania ciasta, które nie będzie się za bardzo lepić (można dołożyć nieco mąki w miarę potrzeby). Formujemy kulę z ciasta i przekładamy ją do folii aluminiowej lub worka foliowego, wkładamy na 30 minut do lodówki. W tym czasie obieramy i gotujemy ziemniaki. Po 30 minutach przygotowujemy stolnicę, wysypujemy nieco mąki. Rozwałkowujemy ciasto tak, aby wypełniło formę na tartę. Formę natłuszczamy masłem i oprószamy mąką. Po wypełnieniu ciastem formy, nakłuwamy je gęsto widelcem. Wkładamy spód tarty do piekarnika rozgrzanego do 180 stopni (150 stopni przy termoobiegu) na ok. 15, 20 minut aż do zrumienienia. Po tym czasie wyciągamy spód, nakładamy konfiturę cebulową, na to pokrojone drobno ugotowane ziemniaki. 2 rozkłócone jajka i żółtko łączymy z jogurtem, cheddarem, odrobiną soli, pieprzu i gałką muszkatołową. Tak powstałą miksturą zalewamy tartę i wkładamy do z powrotem do piekarnika na 20 minut aż jajka się zetną a całość zrumieni. Teraz przygotowujemy jabłka. Obieramy je i trzemy na tarce. Podsmażamy je z łyżką masła i 2 łyżkami cukru w rondelku przez kilka minut. Następnie zalewamy jabłka winem i dusimy aż do odparowania. Podczas duszenia można dodać odrobinę wody w czasie potrzeby. Dodajemy skórkę z cytryny oraz gałązki świeżego tymianku. Po ok. 10 minutach łyżeczkę mąki ziemniaczanej mieszamy z 2 łyżeczkami wody, dodajemy do całości i mieszamy. Zagotowujemy, zdejmujemy z kuchenki, przekładamy do naczynia. Gotowe :)



1 komentarz: