sobota, 21 marca 2015

Pieczone pierogi pełnoziarniste nadziewane pieczarkami i serem

Pieczone pierogi wydawały mi się być daniem bardzo trudnym. Bo jak je zrobić? Czy zostawić ciasto jak na tradycyjne, gotowane pierogi? Czy może jednak zrobić drożdżowe, z proszkiem do pieczenia lub zwykłe kruche? Z racji tego, że uwielbiam tarty na kruchym spodzie i mam w tym cieście pewną wprawę zdecydowałam się właśnie na ostatnią opcję – ciasto kruche. Ale nie takie zwykłe. Z dodatkiem jogurtu greckiego. Z kolei mąkę pszenną zamieniłam na pełnoziarnistą pszenną. Jeśli można to dlaczego nie :). Jako nadzienie wybrałam pieczarki, a jako dodatek sos kaparowy. Obierając 30 małych pieczarek przypomniał mi się film Amelia i główna bohaterka doceniająca małe przyjemności, w tym zanurzanie dłoni w worku z ziarnem. Obieranie pieczarek to dla mnie właśnie coś takiego. I nie potrafię tego wytłumaczyć. Uwielbiam obierać je palcami, nigdy nożem. A kiedy już muszę go użyć bo inaczej się nie da, jestem zła.

Składniki (na 33 pierogi i sos kaparowy):
- 2 szklanki mąki pełnoziarnistej pszennej + nieco do podsypania
- 2/3 szklanki + 4 łyżki jogurtu greckiego
- ½ kostki + 1 łyżka masła
- 1 jajko
- 130-150g sera cheddar
- szczypta soli
- 30 małych pieczarek
- 1 cebula
- 1 ząbek czosnku
- 1 łyżka kaparów
- 1 łyżeczka musztardy
- tymianek, pieprz czarny, sól
- olej do smażenia

Przygotowanie:
W misce rozcieramy mąkę i pokrojoną ½ kostki masła. Dodajemy jajko, 2/3 szklanki jogurtu greckiego, szczyptę soli i sprawnie zagniatamy ciasto. Formujemy kulę. Przekładamy ją do folii i wstawiamy do lodówki na godzinę. W tym czasie przygotowujemy farsz: na oleju podsmażamy pokrojoną w kostkę cebulę. Następnie dodajemy na patelnię posiekany lub przeciśnięty przez praskę czosnek. Pieczarki obieramy, kroimy drobno (można zetrzeć na tarce) i dorzucamy do cebuli i czosnku, smażymy. Kiedy pieczarki są już tak wysmażone jak chcemy, doprawiamy pieprzem, solą i tymiankiem do smaku. Ściągamy patelnię z kuchenki i dodajemy 1 łyżkę masła, mieszamy. Wyjmujemy ciasto z lodówki i rozwałkowujemy na stolnicy na grubość ok. 3 mm podsypując mąką. Szklanką wycinamy kółka. Z resztek ciasta tworzymy nową kulę, rozwałkowujemy i znowu wycinamy. Ja uzyskałam 33 pierogi. Na każdym wykrojonym kawałku ciasta kładziemy odrobinę farszu, na to niewielką ilość startego cheddara i lepimy pieroga. Pierogi układamy na blasze wyłożonej papierem do pieczenia i pieczemy ok. 25 minut (do zbrązowienia pierogów) w 190 stopniach.
Ja podałam moje pierogi z sosem kaparowym. W miseczce mieszamy kapary, 4 łyżki jogurtu greckiego, musztardę, doprawiamy pieprzem i gotowe :).



Wariacje pierogowe

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz