czwartek, 5 lutego 2015

A na miesięcznicę chlebek bananowo-daktylowy bez dodatku cukru

Dziś mija dokładnie miesiąc od pojawienia się pierwszego wpisu na moim blogu. Ale ten czas leci! Z tej okazji coś względnie bezcukrowego i zdrowego :). Od dawna przymierzałam się do upieczenia placka bez cukru. Wiedziałam że może się to udać jeśli będą w nim daktyle. Trufle daktylowe, daktylowa nutella – sporo widziałam takich przepisów. Dlatego postanowiłam spróbować. Nie byłam pewna czy proporcje okażą się odpowiednie ale udało się. Prawda jest taka, że do takiego chlebka można wrzucić przeróżne dodatki: kawałki czekolady, suszone morele, czy jabłko. Z racji tego, ze przygotowywałam go po raz pierwszy starałam się nie przekombinować. Chlebek piekłam w keksówce ale ciasto idealnie pasuje również na babeczki.

Składniki:
- 2 banany
- 1,5 szklanki mąki
- 250g suszonych daktyli bez pestek
- 1 łyżeczka sody
- 1,5 łyżeczki proszku do pieczenia
- pół garści orzechów włoskich
- 2 jajka
- 1,5 łyżeczki cynamonu
- 1 łyżeczka aromatu waniliowego
- szklanka wody
- pół szklanki mleka
- 125g masła (ja użyłam klarowanego), może być też pół szklanki oleju

Przygotowanie:
Daktyle kroimy na kawałki, przekładamy do garnka, zalewamy szklanką wody, zagotowujemy i na małym ogniu gotujemy pod przykryciem przez 15 minut. Po tym czasie zdejmujemy daktyle z ognia, dodajemy łyżeczkę sody i odstawiamy na jakiś czas. Do dużej miski wsypujemy mąkę, proszek do pieczenia, dodajemy aromat waniliowy, cynamon, mleko, jajka i roztopione masło, mieszamy. Następnie dodajemy rozgniecione banany, posiekane drobno orzechy oraz daktyle wraz z wodą pozostałą z gotowania. Całość mieszamy i przekładamy do wyłożonej papierem do pieczenia keksówki. Pieczemy ok. 45 minut w temperaturze 180 stopni.


3 komentarze: